Description

Der Titel bezieht sich wohl auf die biblische Elisabeth, eine Kusine von Maria, die in hohem Alter durch ein Wunder schwanger wurde und Johannes den Täufer gebar. Gleichzeitig widmet sich Bouten dem Thema Geburt, ähnlich wie Dix, als Versuch, in den destruktiven Jahren des Krieges das Schöpferische, das Utopische zu erkennen und die Entstehung des “Neuen Menschen” zu erfassen, die viele Künstler des Expressionismus sich erhofften. – Verso Atelier- und Montagespuren. In sehr gutem Zustand.

Provenienz:
Galerie Wending, Amsterdam.
Galerie Michael Hasenclever, München.

Ausstellungen:
“From Expressionism to Resistance: Art in Germany 1909 – 1936. The Marvin and Janet Fishman Collection”, Milwaukee, Milwaukee Art Museum; Berlin, Berlinische Galerie; Frankfurt am Main, Schirn Kunsthalle; Emden, Kunsthalle; New York, The Jewish Museum; Omaha, Nebraska, Joslyn Art Museum; Atlanta, High Museum of Art, 1990-1992.
“The Janet and Marvin Fishman Collection: New Acquisitions, Recent Gifts and Old Friends”, The University of Wisconsin-Milwaukee, University Art Museum, 1994.
“Art as Resistance. The Marvin and Janet Fishman Collection”, Den Haag, Museum Escher in Het Paleis; Stockholm, Liljevalchs Konsthall; Helsinki, Helsingin Taidehalli; Brüssel, Palais des Beaux-Arts, 1995-1996.
“German and Austrian Art of the 1920s and 1930s: The Marvin and Janet Fishman Collection”, Milwaukee, Marquette University, Haggerty Museum of Art, 2002.

* All results incl. buyer’s premium (27%) without VAT. No guarantee, subject to error.
** All post-auction prices excl. buyer's premium and VAT. No guarantee, subject to error.
*** Conditional Sale: The bid was accepted below the limit. Acquisition of the work may still be possible in our post-auction sale.
R = regular taxation
N = differential taxation on works of art which originate from a country outside of the EU
The private or commercial use of images shown on this Website, in particular through duplication or dissemination, is not permitted. All rights reserved.